cookies
Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.
OK
kariera.pl
  • Zaloguj
  • Załóż profil
  • Oferty pracy
  • Pracodawcy
  • Wynagrodzenia
  • Artykuły
  • Dla pracodawców
    • Pracodawcy
    • Wynagrodzenia
    • Artykuły
    • Dla pracodawców

14 lipca 2017

5 mitów na temat motywowania pracowników

Dorota Czerwińska/ Sodexo Benefits

Jak pobudzić zaangażowanie i efektywność pracowników? To pytanie spędza sen z oczu wielu menedżerom. Zmotywowany pracownik pracuje lepiej i szybciej, identyfikuje się z firmą i nie zamierza z niej odejść.

Coraz więcej firm dostrzega, że dobrze skonstruowane programy motywacyjne nie tylko pomagają zatrzymać już zatrudnionych pracowników, ale dzięki nim łatwiej jest zdobyć nowych. Jednak wokół tego tematu narosło wiele mitów. Eksperci z Sodexo Benefits and Rewards Services obalają je
i radzą, jak motywować, żeby pracownikom „chciało się chcieć”.

Najbardziej motywuje płaca

Większość z nas jest przekonana, że to miesięczne wpływy na konto podnoszą naszą motywację. Nic bardziej mylnego! Płaca motywuje jedynie do podjęcia pracy. Dlatego błędem jest założenie, że podnoszenie zarobków to najlepsza metoda budowania zaangażowania. Większość pracowników uzna każdą podwyżkę za zbyt małą, szybko się do niej przyzwyczai i będzie chciało kolejną.

Najlepiej oferować wszystkim taki sam pakiet świadczeń

Nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ nie ma pakietu świadczeń pozapłacowych, który odpowiadałby wszystkim pracownikom firmy. Obecnie zespoły są często bardzo różnorodne pod  względem wieku, doświadczenia, czy zainteresowań, trudno więc wprowadzić dla wszystkich te same świadczenia i oczekiwać, że dla każdego pracownika będą one równie motywujące. Zaangażowanie i motywacja  pracowników wzrasta, kiedy sami mogą wybrać to czego najbardziej potrzebują. Doceniają indywidualne traktowanie, co przekłada się na ich zadowolenie, efektywność i przywiązanie do pracodawcy.

Samodzielny wybór (tzw. kafeteria) powoduje wzrost kosztów

Wskazanie pożądanego świadczenia przez pracownika oznacza efektywne wykorzystanie budżetu. Pracodawca płaci bowiem tylko za wybrane dodatki pozapłacowe. Ponadto, nowoczesne rozwiązania technologiczne, jak np. platforma Sodexo Select, umożliwiają szybkie przygotowanie rozliczeń, raportów i analiz dotyczących wyborów pracowników, co pozwala jeszcze lepiej dopasować ofertę do oczekiwań, a działom HR zaoszczędzić czas. Wygodę daje również możliwość automatycznego zamówienia świadczeń i ich logistyka prowadzona przez zewnętrznego operatora platformy.

Wszyscy potrzebują siłowni

Menedżerowie i działy HR często przyznają wyróżniającym się pracownikom sprawdzone, takie same nagrody. Jednak to, co dla jednej osoby może być świetnym prezentem, dla drugiej może stać się uciążliwym obowiązkiem. Czy osoba, która nie znosi wysiłku fizycznego, ucieszy się z karty na siłownię, a młoda mama z prestiżowego szkolenia, który odbywa się w weekend? Kluczem do satysfakcji i wzrostu motywacji jest dopasowanie nagród do potrzeb i zainteresowań pracowników. To zaś jest możliwe tylko wtedy, gdy mogą sami wybrać nagrodę np. z katalogu nagród lub korzystając
z kuponów i kart podarunkowych.

Dobry pracownik nie potrzebuje motywacji, bo motywuje się sam

Ludzie, dla których praca stanowi wartość samą w sobie, mogą mniej zwracać uwagę na nagrody pieniężne, bo nagrodą jest dla nich samo działanie i rozwój zawodowy. Nie oznacza to jednak, że nie potrzebują bodźców motywacyjnych. Dla tej grupy, jak twierdzą eksperci, ważne jest wykonywanie pracy adekwatnej do kwalifikacji, ciągła nauka i doskonalenie zawodowe.

Motywowanie do zaangażowania i zwiększania wysiłku to zadanie bardzo trudne zwłaszcza w czasach, gdy rynek pracy należy do pracowników. Kluczem jest zrozumienie, że nie można  budować dla wszystkich takich samych planów motywacyjnych, licząc, że dla każdego będą równie atrakcyjne. Ludzie czują się docenieni i zmotywowani wtedy, gdy dostaną od firmy to, na czym im najbardziej zależy i co sami mogą wybrać z wachlarza świadczeń.

 

 

Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach i dodatkowe materiały?

Inne teksty autora

05 grudnia 2017 O czym marzą pracownicy na święta? Mimo że pracownicy nie piszą listów do Świętego Mikołaja to 9 na 10 pracodawców docenia całoroczną pracę zatrudnionych i wręcza im świąteczne prezenty.
01 grudnia 2017 Pracodawcy angażują się w akcje charytatywne Święta Bożego Narodzenia nierozerwalnie łączą się z prezentami i obdarowywaniem – zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. To właśnie z tej okazji pracodawcy stają się Świętymi Mikołajami i nie tylko wręczają upominki wszystkim zatrudnionym, ale także chętnie angażują się w akcje charytatywne.
05 lipca 2017 Kto da więcej, czyli permanentna wojna o talenty Coraz większym wyzwaniem staje się pozyskanie pracowników i zatrzymanie już zatrudnionych. Firmy walczą o nich różnymi metodami. Windują wynagrodzenia, proponują coraz więcej świadczeń, unowocześniają biura. Pytanie tylko co jest skuteczne?

Inni popularni eksperci

Anita Błaszczak

Pisze o rynku pracy, zarządzaniu, marketingu i przedsiębiorczości. Organizatorka debat redakcyjnych poświęconych tej tematyce. Absolwentka iberystyki i dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Aleksandra Kujawa

Maja Meissner

Od 2010 prowadzi wraz z partnerami firmę doradczą Meissner & Partners Executive Search and Organizational Development. Aktywnie działa w International Coach Federation, największej światowej organizacji coachingowej. Posługuje się certyfikatami wspierającymi rekrutację oraz rozwój kariery zawodowej pracowników. Posiada doświadczenie z ponad 800 godzin procesów coachingowych dla ponad 50 top managerów. Jest członkinią Rady Programowej Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet. W wolnym czasie trenuje izraelski system walk Krav Maga.

Jacek Jakubowski

Szkoleniowiec, psycholog, animator wielu ogól­nopol­skich projektów spo­łecznych. Wieloletni prezes Rady Trenerów przy Pol­skim Towarzystwie Psychologicz­nym. Współtwórca Grupy Trop, największej w Polsce szkoły trenerów biznesu. Zajmuje się m.in. budo­wa­niem kul­tury organizacyj­nej zarówno w międzynarodowych kor­poracjach i największych instytucjachfinansowych, jak i małych fir­mach rodzinnych. Działa w wielu orga­ni­za­cjach pozarządowych, jest członkiem amerykań­skiej orga­ni­za­cji: Innowatorzy Dla Dobra Ogółu ASHOKA.

Mateusz Rzemek

Redaktor działu prawa „Rzeczpospolitej”, specjalizujący się w problemach prawa pracy. Absolwent prawa na Uniwersytecie Lubelskim.

Ewa Barlik

Ekspert z Akademii Leona Koźmińskiego, zajmuje się teorią zarządzania, komunikacją, doradztwem strategicznym dla firm mediowych, wspiera organizacje trzeciego sektora w programach społecznych i komunikacyjnych. Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania na UW oraz studiów Executive MBA. Autorka licznych artykułów i opracowań popularyzatorskich z zakresu komunikacji, zarządzania i kariery.

Julita Dąbrowska

Ma ponad 25-letnim doświadczenie w zarządzaniu strategicznym, marketingu, Public Relations, employer brandingu, komunikacji wewnętrznej. Na co dzień prowadzi własną firmę Kalitero, która pomaga firmom i organizacjom opracować strategie komunikacji biznesowej. Od 2011 roku organizuje też coroczne Forum Employer Branding,jest autorką, cieszącej się popularnością książki „Employer Branding. Marka pracodawcy w praktyce” oraz ponad 50 artykułów publikowanych w prasie branżowej i naukowej. Kolejna książka w przygotowaniu.

Aleksandra Fandrejewska

Dziennikarka najdłużej związana z Rzeczpospolitą. Kiedyś reporterka i sprawozdawca sejmowy. Zajmuje się ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnymi, rynkiem pracy, makroekonomią i przedsiębiorczością. Laureatka nagrody im. Władysława Grabskiego dla najlepszego dziennikarza ekonomicznego roku.

Przemysław Wojtasik

Dziennikarz podatkowy, dziennikarz Działu Prawo i Podatki w Rzeczpospolitej

Artykuły dla Ciebie

Festiwal podwyżek w rozkwicie

5 popularnych błędów przy szukaniu pracy

Cudzoziemcy ciągną do wielkich miast

Poradniki

Kodeks dobrych praktyk w open space

Open space jest specyficzną formą aranżacji przestrzeni biurowej, w której szczególnie istotne stają się nieformalne zasady współżycia między ludźmi.

Sprawdź, czy już jesteś pracoholikiem

Odniesienie sukcesu w pracy, możliwość awansu, wyższe zarobki – motywacja do pracy i satysfakcja z wykonywanych działań jest bardzo ważna. Trzeba jednak być ostrożnym, żeby praca nie stała się całym naszym życiem.

Jak napisać dobry list motywacyjny?

Założeniem listu motywacyjnego jest potwierdzenie, że doskonale spełniasz wymagania podane w ogłoszeniu oraz wykazanie, że zatrudnienie właśnie ciebie przyniesie korzyść dla firmy. Dobrze napisany list motywacyjny może zadecydować o zaproszeniu na rozmowę rekrutacyjną.

Najnowsze wydarzenia

TOP10 Pracodawców 2017. Nasz Patronat
13.04.2018
Już 17 kwietnia konferencja SAZ. Patronat kariera.pl
09.04.2018
Mentorzy pomogą młodym
04.04.2018
Tu warto pracować! Lista firm
28.03.2018
Śpimy i pracujemy krócej
23.03.2018
Więcej wydarzeń
Oferta tygodnia

Telemarketer w b...

  • Kariera.pl
  • |
  • Warszawa
kariera.pl
© 2015 - 2017 Kariera.pl
  • O nas
  • Rekrutuj z nami
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
Zaloguj się
Zapomniałem hasła
Zaloguj się z Facebook Zaloguj się z linkedin
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się za darmo!
Uzyskaj dostęp do wyselekcjonowanych dla Ciebie treści, zapisuj artykuły i oferty pracy.
Utwórz
Abyś mógł w pełni cieszyć się serwisem, potrzebujemy kilku informacji o Tobie
01 Podstawowe informacje
02 Preferencje

Co najmniej 10 znaków i cyfr

Zaloguj się z Facebook Zaloguj się z linkedin
Masz już konto? Zaloguj się
Abyś mógł w pełni cieszyć się serwisem, potrzebujemy kilku informacji o Tobie
01 Podstawowe informacje
02 Preferencje
1
Wybierz stanowisko na jakim chciałbyś pracować
2
3
Wpisz miasto w którym chciałbyś pracować
4
Dodaj preferowane zarobki netto
5
Dodaj CV, a stworzymy Ci pełny profil
Czy na pewno chcesz usunąć konto?

Wszystkie dane powiązane z Twoim kontem zostaną nieodwracalnie usunięte