cookies
Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.
OK

Czy internetowe opinie to dobre źródło informacji o pracodawcy?

Opinie internetowe o pracodawcach - jak je czytać?

Po przeczytaniu ciekawego ogłoszenia o pracę lub odebraniu telefonu od headhuntera rzadko mamy możliwość bezpośredniego poproszenia o opinię na temat danej firmy jej pracownika. Zwykle korzystamy więc z danych znalezionych w internecie. Na co zwrócić uwagę, żeby tak uzyskane wiadomości były jak najbardziej wartościowe?

Przed podjęciem decyzji o zmianie miejsca zatrudnienia szukamy informacji, które utwierdzą nas w tym, że będzie ona słuszna. Chcemy jak najwięcej dowiedzieć się na temat atmosfery panującej w organizacji, relacji przełożony – podwładny, wysokości wynagrodzenia i benefitów pozapłacowych czy możliwości rozwoju. Skąd czerpać tę wiedzę i jak ją weryfikować?

Firmowa strona internetowa na start

Z reguły pierwszym miejscem, na jakie trafiamy szukając w internecie informacji na temat firmy, jest jej strona internetowa. To wizytówka organizacji, więc nie znajdziemy tu negatywnych opinii pracowników, jednak i tak warto się z nią zapoznać – da nam bowiem nieco szerszy obraz działalności danego przedsiębiorstwa na początek. Zwykle dostępne są na niej informacje wskazujące na potencjał firmy, jej ofertę, struktury czy prowadzone rekrutacje. Strona internetowa to świetne źródło informacji, z którego koniecznie powinniśmy skorzystać przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej.

Warto zwrócić szczególną uwagę na zakładki związane z usługami czy produktami przedsiębiorstwa i upewnić się, że dobrze rozumiemy jego ofertę i profil działalności. Pamiętajmy jednak, że informacje, które znajdziemy na stronie, są jednostronne, a za ich dobór odpowiadają osoby zajmujące się marketingiem i wizerunkiem organizacji, warto więc zestawić je z tymi, które płyną z innych źródeł.

A co myślą inni?

Dla wielu osób bardziej wiarygodne niż to, co firma napisze na swój temat sama, są opinie o niej wyrażane przez obecnych lub byłych pracowników, dlatego tak często poszukują ich na forach dyskusyjnych czy branżowych serwisach internetowych. Popularne portale społecznościowe nastawione na rozwój zawodowy dają swoim użytkownikom możliwość opisania plusów i minusów pracy w danej firmie, a dodatkowo posiadając w takim serwisie aktywne konto można nawet nawiązać kontakt z pracownikami organizacji, do której aplikujemy, i zadać im bezpośrednio interesujące nas pytania.

Większość kandydatów deklaruje, że opinie o pracodawcy umieszczone w internecie są dobrym źródłem informacji o pracy w danej firmie. Co jednak zrobić w sytuacji, kiedy znajdujemy liczne nieprzychylne oceny – aplikować czy nie?

Pamiętajmy, że zdecydowanie chętniej dzielimy się negatywnymi spostrzeżeniami, ponieważ nieprzyjemne zdarzenia przeżywamy kilkukrotnie intensywniej niż te pozytywne. Wynika to także z różnych systemów wartości i postrzegania rozmaitych kwestii poprzez pryzmat różnorodnych potrzeb. Pozostawianiu nieprzychylnych komentarzy sprzyja również fakt, że na większości serwisów są one wyrażane anonimowo i ich dodawanie możliwe jest bez konieczności logowania się.

Inaczej jest w przypadku mediów społecznościowych, które również są źródłem opinii o potencjalnym pracodawcy – użytkownicy tych kanałów występują najczęściej pod własnym imieniem i nazwiskiem. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w ten sposób znajdziemy wpisy pracowników firmy, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami i aktywnie komentują to, co dzieje się wewnątrz organizacji.

Warto zapoznać się z tym, co piszą, a także przyjrzeć się, jak wygląda ich komunikacja i jej styl. To może nam dużo powiedzieć o samej firmie, a dodatkowo stwarza też szansę na nawiązanie bezpośredniego kontaktu z aktualnymi czy byłymi członkami zespołu, do którego planujemy dołączyć.

Szukaj konkretów

Trzeba mieć świadomość tego, że nie każda ocena, jaką znajdziemy w internecie, jest rzetelna, obiektywna i prawdziwa. Swoim zdaniem chętniej podzieli się zwolniony, niezadowolony i sfrustrowany pracownik czy kandydat, który nie został przyjęty na dane stanowisko, niż członek zespołu z wieloletnim stażem w pełni zadowolony z warunków zatrudnienia.

Na co zatem warto zwrócić uwagę śledząc opinie, zarówno te pozytywne, jak i nieprzychylne? Przede wszystkim na to, jak bardzo podane informacje są szczegółowe. Z reguły im więcej widzimy w komentarzach odniesień do konkretnych sytuacji i faktów, tym większe prawdopodobieństwo, że informacje są rzetelne. Sprawdzajmy też daty dodawania wpisów – jeżeli komentarze pojawiają się nagle, jeden po drugim w podobnym czasie lub są pisane w jednym stylu, z użyciem podobnych zwrotów czy adresów IP to znak, że mogły zostać pisane przez jedną osobę. Jeżeli wydźwięk opinii jest skrajnie negatywny, przepełniony złością lub też w drugą stronę – aż nadto entuzjastyczny – istnieje prawdopodobieństwo, że została ona sztucznie wygenerowana.

Szukając informacji o przyszłych pracodawcach korzystajmy ze wszystkich dostępnych źródeł. Nie zapominajmy jednak, że internet żyje swoim życiem i niezależnie od tego, co uda nam się znaleźć w jego zasobach, nie należy ślepo wierzyć we wszystko, co stworzyli internauci.

Pamiętajmy, że nie ma organizacji skrajnie złych ani takich, w których każdy z pracowników jest w 100 proc. zadowolony z panujących warunków. Jeśli jednak zostaliśmy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, a niepokoi nas liczba nieprzychylnych komentarzy, zapamiętajmy główne zarzuty i nie bójmy się zapytać o nie podczas spotkania z przedstawicielem pracodawcy.  

Więcej na stronie: http://www.integra-consulting.pl/

 


Sprawdź aktualne profile najlepszych polskich pracodawców

Zapisz się do naszego newslettera i jako pierwszy uzyskaj dostęp do pełnej wersji Kariera.pl