cookies
Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.
OK

Dobre nawyki w biurze dla zdrowia kręgosłupa

Jak zadbać o kręgosłup w pracy?

Spędzanie 8 godzin dziennie przy biurku to bardzo duże obciążenie dla naszego kręgosłupa. A jeśli jeszcze dana osoba ma tendencję do bólu pleców lub skrzywienie kręgosłupa to siedzenie przy biurku może powodować nasilenie tych problemów.

Jak zatem połączyć konieczność pracy przy komputerze i dbanie o zdrowie kręgosłupa?

Odpowiednie krzesło do pracy to kluczowy element profilaktyki - powinno być nowoczesne, zgodne z aktualnym stanem wiedzy odnośnie punktów podparcia dla kręgosłupa

Zadbaj o odpowiednią pozycję podczas pracy - obie stopy powinny być oparte na podłodze, a nogi powinny być zgięte pod kątem prostym. Jeśli masz taką możliwość oprócz krzesła korzystaj zamiennie z dużej piłki lub specjalnego klęcznika - uruchamiają się wówczas i pracują inne mięśnie niż przy siedzeniu na krześle.

Siedź prosto - banalne zalecenie, ale bardzo ważne, łopatki powinny być ściągnięte do tyłu, odcinek lędźwiowy powinien mieć oparcie, a głowa nie powinna być wysunięta do przodu (bardzo obciążą to odcinek szyjny kręgosłupa). Niewskazane jest zakładanie nogi na nogę, ponieważ wykrzywia to miednicę i automatycznie cały kręgosłup jest nieprawidłowo ustawiony.

Pracuj na stojąco - jeśli pracujesz na laptopie korzystaj z możliwości pracy na stojąco - wiele firm oferuje specjalne stanowiska do pracy na stojąco, a jeśli w Twojej firmie takich nie ma, możesz wykorzystać wyższą szafkę i postaraj się część pracy wykonywać w pozycji stojącej.

Ruszaj się - nawet siedząc na krześle i nie przerywając pracy możesz wykonać kilka ćwiczeń dla zdrowia pleców - wykonaj 10 “wzruszeń” ramionami, wyciągnij ręce wysoko do góry i “wkręcaj żaróweczki”, pokręć szyją, napinaj mięśnie brzucha itp.

Co godzinę wstań chociaż na chwilę od biurka - zrób kilka skłonów, przysiadów lub wymachów ramionami.

Nie dźwigaj - czasem nawet w biurze możemy przeciążyć kręgosłup - jeśli musisz przenieść kilka pudeł z segregatorami zrób to stopniowo, gdy podnosisz coś ciężkiego zrób to z przysiadu przy utrzymaniu prostych pleców (obciążasz wtedy głównie nogi) a nie ze skłonu (obciążasz kręgosłup).

Po pracy - zadbaj o prosty kręgosłup i mocne mięśnie grzbietu i brzucha, które utrzymują kręgosłup - szczególnie polecane są basen, pilates, joga czy specjalne zajęcia typu “zdrowe plecy” które są oferowane w większości klubów fitness. Bardzo dobre oczywiście są też wszelkie formie aktywności na świeżym powietrzu, które nie obciążają zbytnio kręgosłupa jak np. nordic walking.
Naprawdę wystarczy trochę dobrych chęci i kilka zmian w dotychczasowym sposobie pracy, żeby Twój kręgosłup zyskał ogromne wsparcie. A zaniedbanie zdrowia kręgosłupa może powodować bardzo przykre konsekwencje - bóle, dyskopatie i zwyrodnienia stawów kręgosłupa.


Sprawdź aktualne profile najlepszych polskich pracodawców

Zapisz się do naszego newslettera i jako pierwszy uzyskaj dostęp do pełnej wersji Kariera.pl