cookies
Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.
OK

Luka kompetencyjna wstrzymuje cyfrowy rozwój firm

Badanie PwC Digital IQ: 44 proc. firm dojrzałych cyfrowo.

Jedynie 44 proc. proc. polskich respondentów badania PwC Digital IQ uważa swoją firmę za dojrzałą cyfrowo, a 69 proc. dostrzega rosnąca lukę kompetencyjną i brak odpowiednio wykwalifikowanych zespołów.

Zdaniem ekspertów PwC jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed firmami jest luka kompetencyjna w obszarze specjalistycznych umiejętności związanych z nowymi technologiami. Respondenci badania wskazali, że ich przedsiębiorstwom brakuje odpowiednio wykwalifikowanych zespołów (69 proc. w Polsce i 63 proc. na świecie), najbardziej w obszarach cyberbezpieczeństwa i ochrony danych oraz analityki danych. Co więcej, badani przewidują, że luka ta będzie się w przyszłości pogłębiać (38 proc.w Polsce i 39 proc. na świecie).

–  Trudno dziś wyobrazić sobie nowoczesną firmę, która nie uważa technologii informatycznych za integralną część zarówno strategii biznesowej, jak i całej działalności operacyjnej. Niemniej jednak, transformacja cyfrowa to skomplikowany i kosztowny proces wymagający zaangażowania wielu zasobów. W długiej perspektywie wygrają te firmy, które potrafią wykorzystać technologię w sposób kreatywny, będą otwarte na nowe możliwości i dialog ze wszystkimi interesariuszami – mówi Anna Sieńko, partner w PwC, lider zespołu Digital & Technology.

Dane zebrane w raporcie PwC pokazują, że zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw (71 proc., na świecie 57 proc.) na inwestycje w digital przeznacza nie więcej niż 5 proc. rocznego budżetu firmy.

Największą część budżetów na technologie cyfrowe w ostatnich 12 miesiącach pochłonęły przede wszystkim wydatki na IT, operacje oraz rozwój produktów i usług. Najbardziej dostrzegane są wydatki na Internet rzeczy, sztuczną inteligencję i robotykę.

Jako główne przeszkody przy osiągnięciu zwrotu z inwestycji w technologie cyfrowe respondenci badania PwC wskazali na brak wsparcia wewnątrz organizacji (31 proc.), brak wykwalifikowanych zespołów (31 proc.) oraz mało elastyczne lub zbyt powolne procesy (29 proc.).

Mało wewnętrznych zespołów ds. innowcji cyfrowych

Respondenci badania PwC deklarują, że technologie informatyczne w bezpośredni sposób wpływają na zwiększanie wartości przedsiębiorstw, ale spółki często nie są w stanie w pełni wykorzystać ich do usprawnienia swojej działalności. Stosunkowo niewielka grupa firm posiada własne zespoły zajmujące się eksplorowaniem nowych technologii. Większość z nich działa w oparciu o zasoby zewnętrzne oraz doraźnie organizowane grupy projektowe.  Tylko 42 proc. polskich respondentów deklaruje, że w ich firmach powołano do życia zespoły ds. innowacji cyfrowych, ale 71 proc. respondentów twierdzi, że w ich organizacji wypracowane zostało usystematyzowane podejście do oceny nowych technologii informatyczny.

Jak wykazało badanie, nowymi technologiami w polskich spółkach zajmują się głównie prezesi oraz dyrektorzy ds. informatyki (CIO). Jedynie 11 proc. firm stworzyło dedykowane transformacji cyfrowej stanowisko dyrektora ds. digital (CDO). W wielu przypadkach uzasadniane jest to założeniem, iż w dobie rewolucji technologicznej kompetencje cyfrowe powinny dotyczyć każdego stanowiska – wszystkich członków zarządu. Twierdzi tak aż 21 proc. respondentów w Polsce w stosunku do zaledwie 12 proc. ankietowanych na świecie.

Wyższa kadra kierownicza zaczyna zdawać sobie sprawę z wagi ludzkiego doświadczenia, nawet jeśli większość nie zajmuje się tą kwestią w sposób systematyczny. Jako barierę utrudniającą uzyskanie wyników z inwestycji w technologie cyfrowe respondenci badania PwC (31 proc.w Polsce, 24 proc. na świecie) wskazali na brak wykwalifikowanych zespołów.

– Transformacja cyfrowa to nie tylko nowe ‘twarde’ technologie – informatyczne, dane, procesy, narzędzia, skutkujące zmianami doświadczenia klientów czy ich zachowaniami, ale też wymagające ciągłych ulepszeń obszary ‘miękkie’, takie jak kultura organizacyjna, wizja decydentów, nowe sposoby pracy. Niejednokrotnie pociągają one za sobą zmiany w strukturze organizacyjnej, celach i wskaźnikach, a nawet modelach biznesowych czy modelach zarabiania. Doświadczeni liderzy zdają sobie obecnie sprawę, że to projekty obliczone na lata, a nie proste kwartalne cele – mówi Anna Szczeblewska, dyrektor w zespole People & Change w PwC.

Jak podkreślają eksperci PwC efektywne wykorzystanie nowych technologii będzie możliwe tylko jeżeli pracownicy na każdym szczeblu będą do tego odpowiednio przygotowani. Ponieważ coraz większa część komunikacji z klientami czy konsumentami odbywa się za pomocą technologii cyfrowych, istotne jest ciągłe szkolenie zespołów obsługi klienta, sprzedaży, czy reklamy oraz udoskonalanie rozwiązań technologicznych, takich jak CRM, e-commerce, marketing automation, a także wykorzystywanie kolejnych nowych masowych platform cyfrowych, z których korzystają klienci.

Pełna treść raportu

O badaniu Digital IQ

Raport PwC „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm” powstał w oparciu o globalne badanie przeprowadzone przez Oxford Economics na zlecenie PwC. Wzięło w nim udział 2216 osób z 53 państw, w tym 45 z Polski i 142 z regionu Europy-Środkowo-Wschodniej. Grupa ta objęła kadrę kierowniczą oraz reprezentantów działów IT zatrudnionych w firmach z różnych sektorów. Odzwierciedlając rozkład respondentów na świecie, 62% z nich reprezentuje organizacje o przychodach powyżej 1 mld USD, zaś 38% – organizacje o przychodach pomiędzy 500 mln a 1 mld USD.

 

 


Sprawdź aktualne profile najlepszych polskich pracodawców

Zapisz się do naszego newslettera i jako pierwszy uzyskaj dostęp do pełnej wersji Kariera.pl