cookies
Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.
OK

Wyzwania rekruterów – o jakich specjalistów toczy się bój na rynku pracy i jak go zwyciężyć?

Specjaliści na rynku pracy - kto najbardziej poszukiwany?

Obecnie na rynku pracy decydujący głos mają pracownicy – to powoduje, że firmy zmuszone są konkurować o najlepszych specjalistów. Pozyskanie i utrzymanie w procesie rekrutacji osób odpowiadających oczekiwaniom pracodawców to nie lada wyzwanie dla rekruterów.

O kogo toczy się największy bój i jak wyjść z niego zwycięsko, zatrudniając najlepszego kandydata?

Specjaliści z branży IT nadal na topie

Jak pokazują badania największym zainteresowaniem rekruterów już od dłuższego czasu niezmiennie mogą pochwalić się specjaliści z branży IT. Szczególnie tyczy się to tych, którzy odpowiadają za rozwój oprogramowania, administracji i inżynierii. Na rynku obserwujemy ciągły deficyt takich pracowników, co powoduje, że szczególnie w przypadku deweloperów istnieje tendencja do zatrudniania osób o mocnych kompetencjach technicznych, z pominięciem tych miękkich i biznesowych.

Uzupełnianie tej luki kompetencyjnej ma na celu między innymi właściwie zaplanowany proces wdrożenia. Oznacza to dokładne zaprezentowanie modelu biznesowego oraz nazwanie głównych kompetencji związanych z sukcesami w danej organizacji oraz uzgodnienie sposobu wsparcia na przykład w postaci szkoleń, które uzupełnią deficytowe obszary. Niepokojąca dla rekruterów lokalnych jest również rosnąca liczba ofert zagranicznych, ponieważ wynagrodzenie, jak i szansa pracy w zupełnie innym środowisku i przy pomocy nowoczesnych technologii, niejednokrotnie zachęca do wyjazdu.

Walka o handlowca

IT to jednak nie jedyna branża, która boryka się z niedoborami rąk do pracy. Z podobnymi trudnościami trzeba się mierzyć także poszukując kandydatów z obszaru sprzedaży i obsługi klienta. Zdawać by się mogło, iż z racji rozwoju szeroko pojętego handlu baza dobrych specjalistów będzie na tyle obszerna, aby zapełnić struktury sprzedażowe w rozwijających się firmach. Nic bardziej mylnego.

To właśnie o dobrego handlowca, który dba o relacje z klientem, potrafi skutecznie badać potrzeby i jest zorientowany na osiąganie wyników toczy się jedna z największych walk na rynku pracy. Jak ją zwyciężyć? To, co przykuwa uwagę handlowców, to przede wszystkim produkty lub usługi, jakie mają oferować, ich pozycja na rynku i prestiż reprezentowanej marki. Ważne są również narzędzia pracy, które powinny być na tyle dopasowane, aby zapewnić komfort podczas realizacji codziennych działań, a zarazem zwiększać ich skuteczność.

Oczywiście istotne są też kwestie finansowe, jasny i przejrzysty system prowizyjny, rzetelność i dotrzymywanie ustaleń ze strony firmy. Bez tego nawet najlepiej przeprowadzona rekrutacja nie zapewni dobrej i przede wszystkim efektywnej kadry pracowniczej.

Umiejętności techniczne i znajomość języków obcych również poszukiwane

Liczna emigracja specjalistów z branż technicznych, na przykład inżynierów czy konstruktorów, która cały czas trwa, i stosunkowo mała liczba zainteresowanych relokacją do mniejszych aglomeracji na terenie Polski również spędzają sen z powiek rekruterom.

Dodatkowo oferty w mniejszych miejscowościach oddalonych od dużych miast często nie wpisują się w oczekiwania finansowe najlepszych kandydatów. Poza próbami zaciekawienia ich współpracą poprzez inne korzyści, warto też w miarę możliwości zwiększać świadomość organizacji w zakresie oczekiwań potencjalnych członków zespołu.

Firmy zabiegają obecnie również o fachowców – spawaczy, mechaników czy monterów, a także pracowników produkcji. Chcąc zwrócić ich uwagę tworzą coraz bardziej wymyślne kampanie marketingowe i rekrutacyjne.

Na wagę złota są też osoby dobrze znające mniej popularne języki obce. Na przykład w centrach usług wspólnych odpowiedzialnych za księgowość czy finanse poszukiwani są specjaliści mówiący po norwesku, a w sprzedaży lub marketingu – włosku i hiszpańsku.

Osoby posługujące się biegle czeskim, duńskim, niemieckim, norweskim, rumuńskim, szwedzkim czy węgierskim znajdą natomiast pracę w call center, nawet jeśli nie mają doświadczenia zawodowego. Bardzo często w profilu idealnego kandydata pojawia się również wymóg operowania drugim językiem obcym w równie komunikatywnym stopniu. Dotarcie do osób, które go spełniają, wymaga natomiast najczęściej intensywnego działania na tematycznych forach internetowych i branżowych portalach społecznościowych oraz opierania się na rekomendacjach i poleceniach.

Oferta pracy jak reklama

Już od pewnego czasu można zauważyć, że publikowane ogłoszenia o pracę notują coraz mniejszą responsywność ze strony kandydatów. Dynamika rynku wymusza na firmach rekrutacyjnych niezwykłe tempo aktualizacji bazy osób potencjalnie zainteresowanych nowym zatrudnieniem.

Tylko aktywne wyjście w stronę kandydatów pasywnych, czyli osób, które obecnie nie szukają pracy, zwiększa szansę na finalne zatrudnienie nowego pracownika. Intensywne poszukiwania toczą się wśród fachowców z niemal każdej dziedziny, a ci, o których mowa wyżej, będą szczególnie poszukiwani także przez kolejnych kilka lat.

Chcąc zaprosić do struktury firmy specjalistę, musimy przygotować taką ofertę, która będzie nie tylko konkurencyjna, ale w punkt odpowiadająca oczekiwaniom potencjalnego pracownika. To po stronie rekrutera leży dziś zaciekawienie propozycją i utrzymanie kandydata w całym procesie rekrutacji. W gestii pracodawców niezwykle istotna jest za to jawność warunków pracy, jak i uelastycznienie swojej oferty.

Dopasowanie jej do przyszłego pracownika nie tylko pokaże partnerski stosunek do nowego członka zespołu, ale już na samym starcie wzmocni jego motywację do realizacji powierzonych zadań.

Więcej informacji na stronie: http://www.integra-consulting.pl/


Sprawdź aktualne profile najlepszych polskich pracodawców

Zapisz się do naszego newslettera i jako pierwszy uzyskaj dostęp do pełnej wersji Kariera.pl